Dieta na trądzik różowaty

Przewlekłe zapalenie skóry twarzy, zwane trądzikiem różowatym, to choroba najczęściej występująca u osób dorosłych w wieku 30-60 lat. Leczenie trądzika jest długotrwałe i obejmuje stosowanie specjalnych kosmetyków, leków czy stosowanie specjalistycznej diety. Stosowanie nieodpowiedniej diety może pogorszyć nasz stan skóry.

Trądzik różowaty może przebierać różne formy – opisane zostały tu. Choroba ta przebiegać może łagodnie, umiarkowanie lub  dotkliwie – a każda z nich w formach zaostrzeń oraz remisji. Niejednokrotnie występują objawy wtórne takie jak ogniska rumieniowe z obecnością grudek i krostek, oraz odczucie kucia, pieczenia.

Rodzaje trądzika można podzielić na :

Grudkowo-krostkowa – w obrębie rumienia występują grudki i krostki, najczęściej w środkowej części twarzy. Grudki charakteryzują się mała wielkością o kopulastym kształcie  barwy czerwonej .
Rumieniono- teleangiektatyczna – odznacza się nawracającym lub stale występującym rumieniem w środkowej części twarzy.
Guzkowa – cechuje się postępującym pogrubianiem skóry, oraz występowaniem guzków w okolicach nosa, policzków, czoła, szczęki. Ta postać trądzika jest dosyć rzadka.
Oczna – objawia się łzawieniem oka, powoduje, że odczuwasz obce ciało w oku lub jakby w oku znajdował się piasek. Innym objawem jest nadwrażliwość na promienie słoneczne ale także swąd, oraz pieczenie oka.

Dieta na trądzik różowaty

Ważną role w walce z trądzikiem różowatym odgrywa dieta. Jeśli chorujesz na tą chorobę powinieneś ze swojej diety wykreślić :

  • ostre przyprawy,
  • czekoladę i kakao,
  • tłuste sery,
  • wysoko przetworzoną żywność,
  • napoje z dużą ilością cukru i barwników,
  • mocną kawę,
  • czarną herbatę,
  • alkohol.

Nowa dieta powinna być bogata w substancję odżywcze, które poprawią wygląd twojej skóry. Sprawią, że będzie się ona lepiej regenerować, oraz polepszy odporność organizmu. Powinna ona zawierać produkty bogate w witaminę A, inaczej zwanej beta karotenem, którą można znaleźć w:

  • dyni,
  • marchewce,
  • czarnej porzeczce,
  • pomarańczach i brzoskwiniach.

Witamina A powoduje  poprawę kolorytu oraz wzmocnienie skóry. Dobroczynne działanie posiadają witaminy z grupy B która spowoduje złagodzenie objawów trądziku. Wiedzie w tym prym witamina PP, ale także B1 i B2. Będziesz mógł je znaleźć w:

  • orzechach,
  • roślinach strączkowych,
  • ziemniakach,
  • pieczywie pełnoziarnistym.

Nie powinieneś też zapomnieć o ważnej roli cynku. Osoby chorujące na trądzik powinny spożywać cynk, gdyż jego niedobór powoduje pogłębienie zmian skórnych. Głównym jego atutem jest działanie lecznicze- ułatwiające gojenie się ranek.

Produkty bogate w cynk to:

  • soja,
  • rośliny strączkowe,
  • owoce morza,
  • ryby,
  • jaja.

Ważnym aspektem diety osoby borykającej się z trądzikiem różowatym jest oczyszczenie organizmu z toksyn. Pomocny do tego będzie błonnik znajdziesz go w:

  • kaszach,
  • otrębach,
  • owocach i Warzywach.

Pamiętaj też, że dieta na trądzik różowaty przede wszystkim powinna uwzględniać Twoje indywidualne potrzeby. Powinieneś obserwować po spożyciu których produktów twoja cera się polepsza, a których powinieneś unikać bo szczególnie Tobie nie służą.